Onze reis naar Amerika gaat niet door!

17 mei 2022 - Froombosch, Nederland

Ja helaas je leest het goed, onze droomreis naar Amerika gaat niet door. Althans, niet dit jaar. Wat is er gebeurd?

Afgelopen donderdagavond gingen we onze Esta aanvragen om de komende 2 jaar Amerika weer in te mogen en toen heb ik een ongelooflijke fout gemaakt :-(
Nadat je al je gegevens hebt ingevuld zoals paspoortnummer, bsn nummer, adres, de doel van de reis en nog wat van dit soort gegevens, kwamen er ook een aantal bizarre vragen.

1) Heb je Aids of ben je drager van het HIV virus?
2) Ben je aangesloten bij een terroristische organisatie, ben je van plan te gaan spioneren of om genocide te gaan plegen?
3) Heb je ooit een wetsovertreding begaan ten opzichte van produceren en/of verhandelen van drugs?
4) Heb je ooit iemand vermoord?
5) Heb je in het verleden fraude gepleegd om een visum voor Amerika te verkrijgen?

En zo nog een paar belachelijke vragen.
Stel je zou op één van die vragen 'ja' moeten antwoorden, dan weet je van tevoren al dat je het land niet inkomt, toch?Vanzelfsprekend heb ik dus overal nee op geantwoord en toen heb ik de aanvraag opgestuurd. Na een half uurtje had Tineke al een goedkeuring op haar verzoek in haar mailbox, ik had nog niets. Toen ik ging inloggen in het systeem zag ik dat mijn aanvraag geweigerd was omdat ik op vraag 5 "ja" had geantwoord. Dat meen je niet!!!

ESTA-VISA-USA
Ik probeerde meteen om opnieuw een aanvraag te doen, maar kreeg na het invullen van mijn paspoortgegevens gelijk al een pop-up dat ik geen Esta meer aan kon krijgen. Om Amerika in te komen zou ik nu een Visum moeten aanvragen. Dus Tineke en ik hebben vrijdagmiddag na het werk alle benodigde informatie bijeengezocht voor de aanvraag van dit visum. Tjonge wat willen ze allemaal van je weten zeg, het kostte ons bijna 2 uur om alles netjes ingevuld te krijgen. Vervolgens ontving ik een DS-160 code en daarmee kon ik me online registreren bij de Amerikaanse ambassade van Nederland. Voor het verkrijgen van een visum zal je een persoonlijk gesprek moeten voeren op het consulaat in Amsterdam. Maar voordat je een afspraak voor dat gesprek kunt maken, zal je eerst even €152 moeten aftikken. En nadat ik dat betaald had moest er ook nog even €26 overgemaakt worden voor de koeriersdienst die, nadat de stempel in je paspoort is gezet de paspoort weer naar je terug brengt. Al met al was ik dus €178 kwijt en ik had nog niet eens een afspraak staan. Snel die afspraak maar inboeken dus zodat we deze zomer toch onze droomreis kunnen gaan maken!
 verboden
Nou dan kom je mooi even bedrogen uit zeg! De eerste mogelijkheid voor een visumgesprek was 10 juli. Ah, dat moet wel lukken toch, dat is 3 weken voor de reis, dus geen probleem. Haha nee hoor, niet 10 juli van dit jaar, maar 10 juli van volgend jaar kan ik pas op gesprek. De afgelopen dagen heb ik niets anders gedaan om uit te zoeken of het toch niet mogelijk is om eerder op gesprek te komen, of om toch opnieuw een Esta aanvraag te kunnen doen. Ik heb gebeld met Amerika, België en Duitsland, maar nergens kreeg ik positief nieuws. Ik heb oproepen geplaatst op forumgroepen over amerika, maar ondanks heel veel suggesties en tips zat er niets bij wat me verder kan helpen. Er zit niets anders op dan onze reis te annuleren :-(

Ik ben er werkelijk helemaal kapot van en ik vind het ook zo verschrikkelijk voor Tineke. Kijk, het is allemaal mijn schuld, ik ben zo stom geweest om de muis niet iets beter midden boven het woordje "no" te houden, waardoor per ongeluk "yes" werd aangevinkt. En ik ben degene geweest die zijn antwoorden voor verzenden niet goed genoeg heeft gecontroleerd. Tineke kan hier allemaal niets aan doen, maar zit nu wel, net als ik, met een enorme teleurstelling. Al twee jaar kijken wij uit naar deze reis vorig jaar moesten we hem uitstellen vanwege Corona en nu hij kwam het dan eindelijk zo dichtbij. Nog maar 76 dagen en we zouden het vliegtuig instappen op weg naar Las Vegas. Natuurlijk is het een luxeprobleem, dat weet ik ook wel. Maar de teleurstelling voelt er momenteel niet even minder om.

notenter

Maar we rechten onze rug, de borst gaat vooruit en het hoofd gaat weer omhoog. Het vizier gaat nu op zomer 2023, Amerika jullie zijn nog niet van ons af!
Alle lezers van onze Amerika reisblogs zullen helaas dus ook nog een jaartje extra geduld moeten hebben. Of beter gezegd nog 476 dagen vanaf vandaag.

Tot volgend jaar!
Groetjes Peter & Tineke

1. Herman.janssen:
    17 mei 2022
    Wat een teleurstelling, onbegrijpelijk dat daarvoor geen oplossing voor gevonden word.
  2. Mieke B:
    18 mei 2022
    Dus na 24 uur opnieuw esta aanvragen werkte niet?
  3. Peter Hoomans:
    18 mei 2022
    Nee helaas, was het maar zo makkelijk. Het systeem herkent mij nu als Fraudeur en zal alle aanvragen die ik doe automatisch afkeuren. Op de 1 of andere manier zal ik uit het systeem gehaald moeten worden, maar ik weet alleen niet hoe..
  4. Alberdina:
    18 mei 2022
    Jeetje wat een domper zeg en dat alles om een klein foutje wat zullen jullie balen……