Time to say goodbye and hello to new places: maandag 30 april en dinsdag 1 mei

1 mei 2018 - Washington, District of Columbia, Verenigde Staten

En toen was het alweer maandag. Zijn we gewoon weer een week verder sinds ons vertrek van Schiphol?! Deze maandag staat in het teken van afscheid nemen en doorgaan naar nieuwe plekken voor ons beide.

Tom en Kim Ontbijt

Ons verblijf in Spencerport bij familie zit er namelijk op. De dagen zijn voorbij gevlogen en het zijn hele fijne dagen geweest. 's Ochtends vroeg moeten we al afscheid nemen van Kim, die dit weekend een hele goede gastvrouw is geweest. Tom mogen we nog even bij ons houden, want samen met hem gaan we buiten de deur ontbijten. In een 'eatery' komen neef Joel en nichten Heidi en Jennifer ons ook vergezellen. En dan is het moment daar: tijd om echt afscheid te nemen en weer verder te gaan. Wat hebben wij ons welkom gevoeld en wat is er goed voor ons gezorgd. Dit is niet de laatste keer geweest dat wij bij familie langsgaan aan de andere kant van de oceaan. See you later!

Jelly Beans

Rond 11.00 uur zitten we in de auto en begint de rit naar Gettysburg. Ruim vijf uren mogen wij genieten van het Amerikaanse landschap die langzaam maar zeker steeds groener lijkt te worden. Omdat we goed voor onszelf moeten zorgen nemen wij het nodige fruit... in de vorm van Jelly Beans (tja, je bent in de USA of niet ;-) ).

En dan komen we aan bij onze bestemming: het historische stadje Gettysburg waar in juli 1863 één van de belangrijkste veldslagen van de Amerikaanse Burgeroorlog heeft plaatsgevonden. Nadat we onze koffers in een plaatselijk hotel hebben gedropt en ons hebben opgefrist, gaan we het stadje verkennen en op zoek naar een plek om wat te eten. We komen uit bij O'Rorke's, een fijn restaurantje/ bar met Ierse roots. Vooral de aardappelschijfjes en de zoete aardappelfriet is heerlijk. Die kruiden wil ik ook thuis hebben!

IJs

We willen graag een ijsje als toetje en besluiten aan de overkant van de straat bij een ijssalon binnen te stappen. We denken voor twee bolletjes te gaan, want, naïef als we zijn, gaan we uit van het Nederlandse formaat ijsbol. Maar ja, we zijn in Amerika en 'everything is big in America' gaat hier zeker op. Twee giga bollen ijs op een hoorntje! Super lekker, maar ook super veel. Weten we dat ook weer, haha.

Tijd om naar bed te gaan en te slapen, want we zijn best wel moe. Welterusten!

BOEM!! Cyclorama

De volgende ochtend, hoe kan het ook anders, zijn we weer lekker op tijd wakker en zitten dan ook vroeg aan het ontbijt. Na dit ontbijt checken we uit het hotel en gaan we naar het Gettysburg Visitor Center. Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in geschiedenis en dan in het bijzonder de Amerikaanse geschiedenis, is dit museum een aanrader. We starten met een film over die bekende slag bij Gettysburg en lopen dan door naar een 'cyclorama'. Het is te vergelijken met het 'Panorama van Mesdag' in Den Haag, maar dan als onderwerp de beroemde veldslag tussen North & South. Heel gedetailleerd en interessant om te zien.

Na deze visuele traktaties bezoeken wij het museum. Het is heel bijzonder om te zien wat er allemaal aan voorwerpen bewaard is gebleven. Verder is het verhaal van deze veldslag uitzonderlijk. De moeite waard om te bezoeken.

Unknown Bodies Grafstenen Generaal op paard Broers

Omdat het stadje meer te geven heeft, gaan we met de auto door naar de Soldiers' National Cemetery, waar onder andere soldaten uit de Burgeroorlog en de twee Wereldoorlogen begraven liggen. Ook is hier het monument van Lincoln's beroemde speech (the Gettysburg Address) te bewonderen en zie je een aantal andere monumenten staan. Want daar is geen gebrek aan in deze stad. Overal zijn monumenten terug te vinden die te maken hebben met de Burgeroorlog.

Friendy's Limonade

We moeten wel goed gevoed blijven, dus stappen we de Friendly's binnen voor een lekker broodje en een hele lekkere Strawberry Lemonade.

Little Round Top 2 Uitzicht Tineke O'rorke

Maar de mooiste plek die wij vandaag bezoeken is toch echt Little Round Top, de plek die het begin van het einde van de Burgeroorlog is geweest. Wat een mooi uitzicht heb je hier over het gebied!

AirBnb Washington Bier

Lang kunnen we hier echter niet blijven, want het is tijd om verder te gaan en een nieuwe stad te bezoeken. Na ongeveer twee uur rijden (files) komen we aan bij ons onderkomen voor de komende drie nachten: een Airbnb in Washington DC. Het is dan al 28 graden Celsius, en dat is te merken wat de hitte valt als een deken om je heen. De studio is klein, maar fijn en we worden zeer gastvrij ontvangen door de eigenaresse van dit kamertje. Nadat we onze bagage hebben achtergelaten, en we ons hebben omgekleed in iets luchtigers, gaan we op zoek naar wat te drinken en te eten. Wat smaakt een koud biertje dan heerlijk!

Nadat we bij een pizzeria onze buikjes vol hebben gegeten, vinden we het mooi geweest voor vandaag en keren terug naar onze Airbnb. Tijd om te gaan slapen. Goodnight!

1. Maria:
    2 mei 2018
    Super leuk om jullie verhalen te lezen.😘
  2. Minke Noordman:
    2 mei 2018
    Wat fijn om iedere dag jullie belevenissen te lezen. Kijk er iedere dag naar uit en ga er heerlijk voor zitten. Wat beleven jullie fijne dingen en wat heerlijk om je familie weer te zien. Op naar het volgende belevenissen.
  3. Klazien Hoomans:
    Heerlijk om te lezen!