'Op fietse' in NYC: donderdag 26 april

26 april 2018 - New York City, Verenigde Staten

En toen was het alweer donderdag, onze laatste volle dag in NYC. We mogen met recht zeggen dat dit een topdag is geweest. Al zou je het alleen maar hebben over het weer. Was het gisteren nog grauw en grijs, dan is het vandaag totaal het tegenovergestelde: zon en een veelal blauwe hemel. Wat heeft deze dag ons gebracht?

Peter op de brug

Vanochtend weer op tijd de deur uit, want we hebben een actieve dag gepland staan. Met de bus, de metro en de benenwagen verplaatsen wij ons naar Lower Manhattan om nabij de Brooklyn Bridge fietsen te huren. Via Blazing Saddles fietsverhuur kun je met de New York Pass gratis een hele dag fietsen huren. Je krijgt een kaart mee met fietsroutes, maar het is aan jou waar je wilt gaan fietsen in de stad. We besluiten als eerste via de Brooklyn Bridge naar de wijk Brooklyn te fietsen. Al moet ik zeggen dat het eerste stuk best wel spannend was: al het verkeer wat van alle kanten komt, het getoeter van de vele voertuigen...ik voelde me best een beetje opgejaagd. Peter daarentegen fietste soepeltjes tussen alles door en om alles heen. Verschil mot er wezen ;) .

Eenmaal aangekomen bij de welbekende brug is het een peuleschil: Je fietst namelijk over een goed aangegeven fietspad en de overige motorvoertuigen rijden onder jou door. Mijn hartslag keert weer terug naar normaal en nu kan het genieten beginnen. Fantastisch uitzicht over het water en het idee dat je hier deel van mag uitmaken is waanzinnig.

Manhattan Bridge

Samen voor de Brooklyn Bridge

Aan het einde van Brooklyn Bridge zoeken wij de beroemde fotospot om Manhattan (al dan niet met ons erbij) vast te leggen. Onderweg komen we langs de plek waar je dat mooie doorkijkje hebt in die straat met op de achtergrond de Manhattan Bridge. Dat we op beide plekken niet de enige zijn, dat mag duidelijk zijn. Het stikt overal van de toeristen.

Starbucks

Na dit alles stappen we weer op de fiets en maken een korte rit, want we hebben trek. Bij de plaatselijke Starbucks halen we een chocolate chip cookie voor Peter en voor mij een Pumpkin Spiced Loaf. Die is mij toch een partij lekker! Op een terrasje nabij genieten wij van onze lekkernijen.

Maar goed, we hebben de fietsen niet voor niets, dus stappen we weer op om via de Manhattan Bridge terug te keren naar Lower Manhattan. En zo belanden we ineens in Chinatown, oftewel China in het klein. Alsof je in een andere wereld terecht komt. Na een korte retour komen we weer aan bij ons startpunt. Maar we stoppen niet. We besluiten verder te fietsen langs de Hudson River. Zo komen we allerlei parken tegen, ontzettend veel hardlopers en nog meer wandelaars. Het lijkt alsof de hele stad naar deze waterkant is uitgelopen. Ik geef ze geen ongelijk.

Kabelbaan

Nabij Time Square leveren we de fietsen in en begeven we ons naar de metro. Want we willen naar de kabelbaan die ons naar Rooseveld Island brengt. Welke je met een metrokaart kunt betreden. Dit is een leuke ervaring om New York ook vanuit een bakje boven het water te bekijken en het duurt niet lang: binnen 5 minuten ben je aan de overkant.

Central Park 2

Alsof we vandaag nog niet genoeg hebben gedaan, gaan we richting Central Park. Opnieuw huren we daar een paar fietsen, dit keer via Unlimited Bikes en wederom gratis op vertoon van de New York Pass. Helaas zit de begeleide fietstoer door dit wereldberoemde park vol, maar dit deert niet. Ondanks dat we niet veel meer te weten zijn gekomen over de bekende plekken in de stad, genieten we des te meer. Wat een mooie omgeving en hoe makkelijk is het om hier op de fiets door heen te gaan. We maken onderweg wat foto's hier en daar, verbazen ons soms over de snelheid van sommige hardlopers (als in echt heel snel en zeker met al die hoogteverschillen). Na ongeveer anderhalf uur brengen we de fietsen weer terug en besluiten we dat het mooi is geweest voor vandaag. We pakken de metro terug naar Port Authority busstation, eten een heerlijke (vega) burger bij Heartland Brewery en gaan daarna terug naar 'huis'.

Uitzicht Hoboken

Zonsondergang

Maar niet voordat we nog even naar de waterkant gaan om te doen wat gisteren niet echt wilde lukken: foto's maken van deze kant van Manhattan. En wat boffen we weer. De zon gaat onder en zorgt voor een hele mooie gouden gloed. Hier worden weer de nodige foto's gemaakt en dan is het mooi geweest. We zijn er klaarr mee voor vandaag en willen rustig de dag afsluiten. Welterusten!

1. Els Knol-Licht:
    27 april 2018