32 graden in Washington DC: woensdag 2 mei

2 mei 2018 - Washington, District of Columbia, Verenigde Staten

Vandaag was het onze eerste volle dag in Washington DC en er stonden 2 evenementen op het programma. In de ochtend zouden we naar Arlington Cemetery gaan en de middag zouden we invullen met een bezoek aan het Air en Space Museum. Maar eerst een ontbijtje scoren natuurlijk. Dus met de benenwagen richting H-street, de place to be als het om eten en drinken gaat. Gisteravond zaten we daar in een Duitse Biergarten, vanochtend wordt het Bullfrog Bagels. Tineke neemt er eentje met cream cheese, honing en walnoten en ik ga voor een simpele bagel met ei en kaas.

Na het ontbijt gaan we fietsen huren via het Capital Bikeshare programma van Washington. Een op het eerste gezicht ontzettend leuk systeem, je haalt met je creditkaart 2 fietsen uit een willekeurige stalling in de stad en levert ze binnen 30 minuten ergens anders weer in. Voor 8 dollar per persoon kan je 24 uur onbeperkt gebruik maken van dit systeem. Dus wij zoeken 2 fietsen uit, rijden eerst terug naar onze Airbnb want mijn telefoon dreigt uit mijn broekzak te vallen, even een andere broek aan doen dus. Zo zijn de eerste 10 minuten dus al om. De route naar Arlington is echter 40 minuten fietsen, dus dat halen we niet in 1 keer. Met de route op de telefoon en de telefoon in de hand fietsen we door de overvolle straten. Na een klein kwartiertje fietsen doemt ineens het Capitool naast ons op. Tijd voor een foto hebben we echter niet, want de fiets moet voor de 30 minuten om zijn weer in een rek terug staan. Nu zijn er door de stad heen ontelbaar veel van dit soort fietsparkeerplaatsen van het programma, maar juist als je er eentje nodig hebt zie je ze niet. Plaats je de fiets te laat terug dan moet je bijbetalen, 2 dollar tussen 30 en 90 minuten. Maar zuinig als wij Nederlanders zijn, dat willen we voorkomen. Terwijl minuut 29 al even loopt, zien we ineens de fietsenrekken van Capital Bikeshare. En net binnen de tijd staan onze fietsen er in :-) Nu weer naar de automaat om gelijk weer 2 fietsen vrij te maken. Na het inbrengen van de creditkaart krijgen we een code waarmee we opnieuw 2 fietsen kunnen 'unlocken'. Tineke heeft al snel haar 'eigen' fiets weer te pakken, maar ik krijg met geen mogelijkheid een fiets uit het rek. Na een minuut of 10 prutsen hebben we Tineke haar fiets maar weer terug geplaatst, want dit was zonde van de tijd. Opnieuw een code aangevraagd, maar opnieuw kregen we maar 1 fiets uit het rek. Dan dus maar bellen met het hoofdkantoor. Bleek dat er een fiets niet was ingeleverd.... Wij alle fietsen nagaan die in het rek stonden en ja hoor eentje stond niet vast, oeps. Fiets vastgezet, opnieuw een code aangevraagd en eindelijk hadden we allebei weer een fiets. Bijna een half uur later dan gepland konden we de reis naar Arlington dus weer hervatten.

Arlington Cemetery ligt buiten de Mall aan de overkant van de Potomac River, en in het park daar weer naast staat het beeld van "Iwo Jima''. We konden vlakbij deze 'memorial' onze fietsen weer parkeren dus dat scheelde mooi. Echter van deze plek naar de hoofdingang van Arlington was zeker 20 minuten lopen.

Iwo Jima   Iwo Jima 2

Arlington Cemetery is een militair begraafplaats, maar er liggen ook presidenten, politici en burgers die een belangrijke plaats hebben ingenomen in de Amerikaanse geschiedenis. Tineke en ik hadden echter 2 dingen die we graag wilden zien, de eerste was de tombe met het lichaam van de "Unknown Soldier" en als 2e het graf van President John F. Kennedy. Toen we eenmaal bij de ingang waren aangekomen bleek dat het nog eens 20 minuten lopen was naar de tombe. Het was inmiddels dik 30 graden en er moest ook nog eens flink worden geklommen. Al met al een pittige wandeling. Maar het was de moeite zeker waard. Toen we bij de Unknow Soldier aankwam was net de wisseling van de wacht begonnen, ik zeg ''Timing'' :-)

The Tomb of the Unknowns wordt 365 dagen per jaar, 24 uur per dag, bewaakt. Hieraan is een zeer gedetailleerd ritueel verbonden:  de Sentinel loopt in een ritme van exact 90 stappen per minuut eerst 21 stappen van de tombe vandaan, hij blijft vervolgens 21 seconden stil staan met zijn gezicht naar het oosten gekeerd, hij draait zich en blijft opnieuw 21 seconden stil staan met zijn gezicht naar het noorden gekeerd, en loopt daarna weer in 21 stappen terug naar de tombe. Het getal 21 staat symbool voor de hoogste militaire eer die iemand kan krijgen: the 21 gun-salute. De soldaat draagt geen rang-emblemen, hiermee wordt voorkomen dat hij in rang mogelijk boven die van de onbekende soldaten zou staan.

Tijdens de openingstijden van de begraafplaats kan het publiek het ritueel The Changing of the Guard (de wisseling van de wacht) bijwonen. Gedurende de maanden april tot en met september vindt dat ritueel overdag 1x per half uur plaats, tijdens de maanden oktober tot en met maart is dat 1x per uur. Ook op de momenten dat de begraafplaats voor het publiek gesloten is, wordt de dienstdoende soldaat elk uur vervangen. The Changing of the Guard wordt aangekondigd door de Relief Commander, die het publiek vraagt om tijdens de ceremoniële handelingen stil te zijn. Met witte handschoenen aan inspecteert hij vervolgens nauwgezet het wapen (een M-14 rifle) van de nieuwe wacht, hij ontheft de oude wacht uit zijn dienst en – nadat zij gezamenlijk een saluut hebben gebracht aan de onbekende soldaten – verlaten de Relief Commander en de oude wacht de tombe en neemt de nieuwe wacht de taken over. (Bron: ontdek-amerika.nl)

Zie hier mijn video van de wisseling van de wacht: https://youtu.be/dj34MVyPm5c

Na dit schouwspel gingen we op zoek naar het graf van Kennedy. Een kwartiertje later en duizenden graven te zijn gepasseerd, vonden we de graven van de voormalig President, zijn vrouw Jackie, zijn ongeboren dochter en zijn 2 dagen oud geworden zoontje. Iets verderop lag de president zijn broer Robert Kennedy. Voor beelden van deze rustplaatsen zal je moeten kijken bij de sectie video's.

Arlington Amphi Theatre Arlington Cemetery Uitzicht vanaf Arlington

Na het vele wandelen in deze hoge temperaturen besloten we om de metro terug naar de Mall te nemen. Anders hadden we weer 20 minuten moeten lopen naar de dichtstbijzijnde fietsenstalling en we vonden beiden dat we voorlopig wel even genoeg gewandeld hadden. Het metrostation was gelukkig pal voor de ingang van de begraafplaats dus dat scheelde weer.

Intussen liep het al tegen 1pm dus moest er nodig weer iets gegeten worden. Een simpel broodje knakworst kost op de Mall zo'n dikke 10 dollar dus we gaan op zoek naar wat goedkopers. We komen uit bij een winkelcentrum net naast de Mall. Hier zijn vele eettentjes maar het is er waanzinnig druk omdat er net wat busladingen met schoolkinderen voor ons het winkelcentrum indook. We vonden echter een Five Guys, een typisch Amerikaanse fastfoodketen, en daar was het relatief rustig. Het eten was weliswaar iets betaalbaarder, maar echt lekker was het nou ook weer niet :-(

Op naar programma onderdeel 2 van deze warme dag, het Air en Space Museum. Dit schijnt het drukst bezochte museum ter wereld te zijn! Het is in ieder geval reusachtig groot en dat mag ook wel want het herbergt in ieder geval de grooste collectie vlieg- en ruimtevaartuigen ter wereld! Het voelde vreemd dat je er zomaar zonder te betalen naar binnen mag. De Amerikaanse belastingbetaler heeft al voor onze kaartjes betaald, thank you very much :-)

Air and Space Museum raketten

Er is zoveel te zien en zoveel te lezen, toch gaan wij in een kleine anderhalf uur het hele museum door. We vinden het best wel indrukwekkend al die kleine en grote vliegtuigen en raketten in dit museum, maar echt boeien kon het ons blijkbaar toch niet. Dan maar weer naar buiten, de hitte in. Het is inmiddels half 4 en de dag is op z'n heetst.

32 graden

We halen toch maar weer een fiets uit het rek en fietsen bij de Mall vandaan richting 'Downtown DC'. Daar blijken allerlei leuke eettentjes en barretjes te zitten, sommigen zelfs met een terras. Dus besluiten we dat het tijd is voor onze eerste echte "Budweiser" van onze reis. Tot nu hadden we alleen nog maar Bud Light en wat speciaal biertjes gehad. Allebei als echte buddies aan de Budweiser dus :-)

Buddies  Budweiser

Na deze heerlijk verfrissende versnapering zijn we weer op de fiets gestapt om terug te gaan naar de wijk van onze Airbnb, hier hadden we namelijk ook wat leuke eettentjes gespot. We kozen deze keer voor een Indisch restaurant. Het zat er prima op het terras en het eten was erg lekker, maar ook enorm scherp!

Vanavond een wasje gedraaid en 2 afleveringen van "Friends" gekeken op de laptop. Tineke slaapt reeds, ik moet er ook maar snel in want morgen wordt het weer vroeg dag. We krijgen dan namelijk visite uit Nederland. Menno (mijn broer) en zijn vrouw Miriam zijn vandaag aangekomen in Baltimore en morgenochtend komen zij ons oppikken om samen met ons een dagje op de Mall door te brengen. Vandaar nu dus ook nog geen foto's van alles wat daar te zien is, dat hebben we namelijk bewaard om met z'n viertjes te gaan bekijken.

Oant moarn en slaap lekker!

1. Lina Boersma:
    3 mei 2018
    Leuk hoor al jullie reisverhalen. Heel veel plezier nog samen. Xx