Een rustige dag in NYC: woensdag 25 april

25 april 2018 - Jersey City, New Jersey, Verenigde Staten

Welcome to rainy NYC! Zo begonnen we een nieuwe reisdag in deze wereldstad. Het kwam met bakken naar beneden. Wat een verschil met het weer van gisteren. Wat trouwens ook nog een cadeautje met zich meebracht: hello verbrande nek. Dus een tip voor de New York gangers (to be), vergeet je zonnebrand niet mee te nemen. De weerspiegeling van al dat glas van de wolkenkrabbers en de warmte die de zon nu al heeft, you do the math!

Terug naar vanochtend: snelwandelend door de regen komen we aan bij de bushalte. Net als vele anderen, wat zorgde voor volle bussen die gewoon aan onze halte voorbij reden. Ons geduld werd op de proef gesteld, but we made it. Vanuit Union City naar Port Authority busstation en vanaf daar verder met de metro. Op naar Downtown Manhattan.

Vanochtend staat een bezoek aan het 9/11 Memorial Museum op het programma. Ruim op tijd komen we aan bij de kaartverkoop, wat betekent een korte rij en voor 9 uur zijn we binnen. Dan beginnen een paar hele indrukwekkende uren. Van algemene feitelijke informatie over de terroristische aanslag, tot aan de opnames van voicemail berichten van mensen waarvan we nu weten dat ze de aanslag niet hebben overleeft. Van Amerikaanse brandweerauto's die bedolven werden onder het puin van een ingestorte Tower tot aan persoonlijke voorwerpen van de slachtoffers. Het grijpt je naar de keel en dat gevoel laat je niet snel los als je het museum verlaat.
brandweerauto9:11 memorial

spheremist

Om bij te komen besluiten we ergens te gaan lunchen. Vandaag staat er bagel op het menu. Peter neemt er een met bacon, ham en ei, ik doe het bescheiden met alleen cream cheese.

Op naar de volgende activiteit. Tijd voor de rondrit met een 'hop on, hop off' bus. Met een New York Pass kun je gratis op een van de vele ' Big Bus' bussen stappen. Let op: je moet wel een kaartje regelen bij een van de drie Big Bus verkooppunten. Vanaf de 9/11 Memorial is een van deze punten gelukkig in de buurt. Vanaf het verkooppunt gaan we lopend richting de dichtsbijzijnde 'hop on' plekken. En zo komen we langs een paar iconische plekken: New York Stock Exchange op Wall Street en het standbeeld 'Charging Bull'.

charging bullbustour

Tijd om de bustour te maken. Ondanks het weer (koud en winderig) besluiten we toch bovenin te zitten, zonder een dak boven ons hoofd, maar wel met regenponcho's om onze schouders. And so it begins. Een gids verteld alles vlot aan elkaar, de wind staat soms gemeen pal op de bus, maar we kijken onze ogen uit. Tot we ineens de bus uit moeten. Blijkt dat de bus niet verder rijd en we ergens anders de tour moeten afmaken. Vreemd. We zijn weer in de buurt van Time Square en besluiten daar wat te gaan eten en drinken. We zijn toch best wel een beetje verkleumd geraakt daar bovenop die bus.

Bij Olive Garden strijken we neer en genieten we van gefrituurde mozzarella rechthoekjes (geen idee meer hoe ze heten) en delen we samen een soort warme appelgebak met vanille ijs en karamelsaus. Daar besluiten we al snel dat we het mooi vinden voor vandaag. Het is ons te koud buiten om nog een keer op zo'n bus te stappen en we zijn moe van de voorgaande dagen.  Maar voor we naar 'huis' gaan duiken we op Time Square snel de Hershey's Store binnen om in een chocolade hemel te belanden. Ik zou er in willen zwemmen!

Na een korte wandeling pakken we een reguliere bus terug naar onze Airbnb. Daar is het nu een kwestie van even helemaal niets hoeven en willen doen. Vanavond gaan we nog ergens in de buurt wat eten en als het droog is willen we een klein stukje gaan wandelen om vanaf New Jersey uitzicht te hebben op Manhattan. Maar één ding is zeker, we liggen er weer vroeg in vanavond.

Ps. Het uitzicht over de Hudson naar Manhattan viel door de mist even zwaar tegen. Morgen nog maar een poging wagen :-)

Uitzicht vanuit New Jersey

1. Klazien Hoomans:
    26 april 2018
    Heerlijk om mee te lezen(beleven).
  2. Mineke:
    26 april 2018
    Super leuk reisverhaal,alleen jammer dat jullie slecht weer hadden🌧☔️
  3. Peter Hoomans:
    26 april 2018
    Ah was maar een dagje. We zitten nu in het park bij de Brooklyn Bridge in de stralende zon ☀️
  4. Minke Noordman:
    26 april 2018
    Och wat een belevenis. Dit kan jullie niet meer afgenomen worden. En dit is nog maar het begin. Jan en Minke.
  5. Lydia:
    26 april 2018
    Leuk om te lezen dit. We genieten een beetje mee zo.
  6. Herman.janssen:
    28 april 2018
    Al met al toch zijn jullij er lekker tussenuit maak er wat van ben benieuwd naar jullie reisverslag.